Welkom bij

WereldwinkelBorne.nl

HAPPY SOAPS: WEG MET PLASTIC!

Reportage uit de Volkskrant van 7 januari 2024, door Ole Stegeman:

Geen vervuilend plastic om je duurzame shampoo – HappySoaps maakt verzorgingsproducten schoner

De inhoud van een fles shampoo bestaat voor het grootste deel uit water. Haal dat eruit en je hebt ook geen plastic fles meer nodig, bedachten de broers Marcel en Marco Koers. Hun bedrijf HappySoaps maakt behalve shampoobars inmiddels 175 andere verzorgingsproducten. Plasticvrij en zonder dierlijke ingrediënten.

Bij in de fabriekshal van HappySoaps in het Gelderse Waardenburg kan het niemand ontgaan wat hier wordt geproduceerd. De geur doet denken aan een kruising tussen een parfumerie en een drogisterij. Vijf medewerkers staan naast een aantal handmatig bediende persmachines. Van een lopende band komen langwerpige, lichtblauwe blokken zeep die door een medewerker in kleinere zeepjes worden verdeeld. Ze gaan in grote zwarte kratten, op weg naar drogisterijen, kapsalons en supermarkten in meerdere Europese landen.

HappySoaps richt zich sinds 2019 op plasticvrije verzorgingsproducten. Om deze producten zelf te kunnen produceren, is in maart vorig jaar een nieuwe fabriek geopend. De broers Marcel (34) en Marco (29) Koers komen zojuist van hun kantoor in Apeldoorn. Niet ver daarvandaan, in Hall, startten ze ooit een e-commerce bedrijf in scheerproducten. Wie scheermesjes verkoopt, moet ook scheerzeep aanbieden, was hun gedachte.

De Onderneming

In deze wekelijkse rubriek vertellen ondernemers over hun bedrijf. Vandaag: HappySoaps, opgericht in 2019, met 25 werknemers en een omzet van 5 miljoen in 2022.

Toen ze zich verdiepten in de zeepindustrie werd hun verbazing gewekt door de modus operandi in die sector. ‘Je vult een plastic fles met 20 procent werkzame stof en 80 procent water, en klaar’, zegt Marco. ‘In sommige gevallen worden producten in Polen geproduceerd volgens deze 80-20-methode en helemaal naar Nederlandse badkamers gesleept, waar natuurlijk allang water aanwezig is. We zijn dus met zijn allen water aan het verplaatsen. Dat is toch bizar?!’

Als je al dat water uit het verzorgingsproduct haalt, krijg je eigenlijk een product dat al lang bekend is: dit samengeperste concentraat is de basis van een gewoon stuk zeep. Doordat hun product geen water bevat, viel het de jonge ondernemers in dat er nóg iets te verbeteren was. Door het ontbreken van water kun je namelijk ook de plastic verpakkingen weglaten.

Plasticvrij en veganistisch

Zo sloegen ze twee vliegen in één klap: er hoeft geen water meer te worden verplaatst en geen verpakkingsplastic meer te worden gebruikt. Marcel en Marco glunderen als ze het er over hebben. Maar bij alleen plasticvrije verpakkingen wilden ze het niet houden. Het gehele product moest van begin tot eind plasticvrij én veganistisch zijn.

De broers, afkomstig uit een bakkersgezin, hebben de eerste zeepjes gemaakt in hun eigen keuken. Al vrij snel zijn ze op zoek gegaan naar een productiepartner. Want van pure zeep echte verzorgingsproducten maken, is zo simpel nog niet. ‘Je kunt er fantastisch van alles mee ontvetten’, zegt Marco, ‘maar als je je haar ermee wast, krijg je een kapsel van touw en dat wil je niet.’

Uiteindelijk kwamen ze met de productiepartner uit op wat ze noemen de ‘shampoobar’ die sterk doet denken aan een stuk zeep, maar met meer ingrediënten. Zoiets was al eens door een ander bedrijf ontwikkeld, maar de broers constateerden dit het product nooit echt een groot publiek had bereikt.

Vrijwel direct begon de verkoop aan de lokale drogisterijen in de buurt. De shampoobar bleek aan te slaan. Binnen een halfjaar kwamen meerdere aanvragen binnen van drogisterijen en kapsalons in de buurt. Na een samenwerking met supermarkt Plus, dicht bij hun woonplaats, begonnen hun producten in steeds meer vestigingen van deze supermarktketen te verschijnen. In de jaren die volgden, sloten ook supermarktketens Albert Heijn en Jumbo, en de drogisterijen Etos en DA zich aan.

Online community

Inmiddels maakt HappySoaps veel meer dan alleen shampoo. ‘We heten HappySoaps, maar we verkopen eigenlijk nauwelijks nog zeep’, zegt Marco lachend. Het Gelderse bedrijf heeft inmiddels 175 producten. Met feedback van gebruikers heeft het bedrijf onder meer hondenshampoo, anti-insectenmiddel, deodorant, zonnebrand en tandpasta-capsules ontwikkeld.

Recent hebben de broers een coöperatie opgericht waardoor gebruikers nu mede-aandeelhouder van HappySoaps kunnen worden. Naast de coöperatie is er ook een grote online community op Facebook. Met een pagina genaamd ‘Team Plasticvrij’, die intussen 12 duizend volgers heeft, is er een grote groep consumenten die hun missie ondersteunt. Bovendien ontvangt het bedrijf veel feedback van deze groep, en worden nieuwe producten getest door online leden.

Marcel en Marco Koers, oprichters van HappySoaps.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

‘We kregen op onze deodorant veel feedback dat het smeerbaarder moest’, vertelt Marco. ‘Dus dat doe je dan. Maar het kan natuurlijk niet oneindig vloeibaarder gemaakt worden, want dan moet het in plastic worden verpakt om niet te lekken.’ De community staat ook voor iets groters. ‘We willen met deze gemeenschap handen en voeten geven aan iets waarin we heel erg geloven’, zegt Marcel. ‘Dit zijn niet alleen consumenten, maar ook gewoon mensen die bezig zijn met verduurzamen en zo veel mogelijk leven zonder single-use-plastic afval.’

Microplastics

Voor de broers blijft het neerzetten van een ‘concessieloos product’ een uitdaging. Met de innovatie van elk nieuw product blijven ze bij hun doel: volledig plasticvrije verzorgingsproducten maken. Die missie brengt altijd nieuwe uitdagingen en keuzes mee. In veel traditionele conditioners zijn bijvoorbeeld microplastics verwerkt die je haar na een douchebeurt zacht doet aanvoelen. Dat effect hebben de conditioners van HappySoaps ook door het toevoegen van een stof die uit suikerbieten wordt gehaald, maar daar wordt het product wel een beetje duurder van.

[Marcel en Marco Koers, oprichters van HappySoaps. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant] HappySoaps draagt echter aan dat de producten zo geconcentreerd zijn dat ze zuiniger in gebruik zijn. ‘Even lang als 3 à 4 reguliere shampoo flessen.’ Ook hebben ze een tijd geleden een aantal producten van de markt moeten halen, de producent van de verpakkingen kon die niet meer leveren zonder plastic.

Inmiddels verkoopt het Apeldoornse bedrijf zijn Soaps op meer dan 3.000 verkooppunten in Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Zweden en Malta. Over hun doelen voor de komende jaren zijn ze helder. ‘De afgelopen jaren hebben we de markt opgeschud, maar nu willen we die ook blijvend veranderen zodat plasticvrij de norm wordt.’

Waar: Apeldoorn en Waardenburg

Sinds: 2019

Medewerkers: 25

Jaaromzet: 5 miljoen euro